Sannelw.reismee.nl

Good to be back

Ten eerste, leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen. Voor degene die deze blogsite nog niet eerder hebben gezien, toen ik voor 10 maanden in Canada woonde tijdens mijn tussenjaar heb ik dezelfde site gebruikt om al m’n avonturen vast te leggen. Deze kan je teruglezen als je geïnteresseerd bent ! Klik aan de rechterkant op ‘alle reisverhalen’ en daar zijn ze allemaal te vinden.

Maar voor het komende half jaar dus mijn avonturen op Canadese campus !
Ongeveer een jaar geleden begon dit avontuur met een zoekactie naar minoren in het buitenland. Ik begon met rondvragen aan de HAN wat de mogelijkheden waren en er bleek een partneruniversiteit te zitten in New Foundland ( een provincie 1,5 uur vliegen van waar ik in mijn tussenjaar zat) en was meteen enthousiast. Daarna begon ik met de aanmelding en al snel bleek dat ze sinds dit jaar ook contacten hebben met STFX, de universiteit waar ik nu heen ga. Deze universiteit is ongeveer 3,5 uur rijden van Liverpool ( de stad waar ik eerst woonde). Het is bijna niet te geloven maar voor Canadese begrippen is dat heel dichtbij ;). Of ik het erg vond om in plaats van New foundland daar een half jaar te studeren ? Natuurlijk niet ! O:)

Inmiddels zijn we een klein jaar en een heeeeeele hoop gedoe en geregel verder en zit ik as we speak in mijn oude vertrouwde Canadese huis m’n eerste blog te typen. Veel leesplezier !

Het is dinsdag 7 augustus, 8 uur ‘s avonds Canadese tijd wanneer ik het vliegtuig uitstap en tegen een muur van hitte aan loop. Ik heb m’n lange mouwen en lange broek nog aan van m’n stop in Ijsland waar het minstens 26 graden kouder was dan de Nederlandse termperaturen die ik net die middag verlaten had. Zodra ik m’n bagage heb, loop ik naar de douane waar ze m’n paspoort checken. Alles lijkt okĂ© te zijn maar ik word toch een loketje verder gestuurd. Dezelfde procedure van paspoorten en declarations forms laten zien wordt herhaald en ook die stuurt me weer naar een volgend loketje.
“You don’t have a study permit. Do you have an invitation letter of the university you’re attending?”.
Oops. Ik had werkelijk geen idee en schoot meteen lichtelijk in de stress. “Uhm, i‘m not sure. Didn’t know i needed one”. De Canadese marechausse moet gemerkt hebben dat ik niet op m’n gemak was en reageerde meteen met een Canadese vriendelijkheid die ik gewend was. “No need to worry, we”ll figure it out”. Blijkbaar was een mailtje waarin stond dat ik geaccepteerd was genoeg voor een stempel en daarmee was ik goedgekeurd om het land binnen te gaan. En met een “enjoy your stay” loop ik met een grote glimlach op m’n gezicht de aankomsthal in waar ik met open armen opgewacht wordt door mijn Canadese moeder.
Het voelt goed om weer terug te zijn. Of beter gezegd. Het voelt goed om weer thuis te zijn.

Nog voordat ik de kans heb gehad om uit te pakken, moet ik alweer een aparte tas inpakken. De volgende ochtend gaan we namelijk naar ‘the cabin’. Een typisch Canadees begrip omdat iedereen hier wel een cabin heeft of iemand kent die er Ă©Ă©n heeft waar ze zo nu en dan dankbaar gebruik van mogen maken.
Een cabin is eigenlijk gewoon een soort chalet dat gelegen is aan een prachtig Canadees meer vaak midden in het bos. Wifi kennen ze daar niet en wanneer je lang genoeg met de antennes van de tv ronddraait, krijg je misschien een half ruizend tv programma op je scherm. Het draait allemaal om ontspanning, gezelligheid en tijd samen doorbrengen. Het motto van the cabin is dan ook groots opgehangen aan de muur. “Relax, relax, relax”. Zodra we zijn aangekomen, plof ik neer in een stoel en leg m’n benen op de balustrade. Of ik de score van hillbilly golf bij wil houden ? Maar natuurlijk ! ( KIJKTIP. Youtube even: ‘How to hillbillygolf’. Nu weet je wat het is.) Vervolgens speel ik een potje ‘horeshoes’ ( KIJKTIP. Youtube even: ‘How to play horseshoes’. Nu weet je ook wat dat is.) en plons in het heerlijk opgewarmde water van het meer. Wanneer je hier geen zin hebt om te zwemmen, kan je ook gewoon lekker bijkleuren op het aanwezige party island ( KIJKTIP. Google afbeeldingen ‘party island’).
Voor de mensen die nog last minute op zoek zijn naar een vakantie

 ik raad Canada aan.
Net wanneer ik bijna weg ben gedommeld op het party island word ik natgespetterd door Ashton (Canadese broertje, 16 jaar). Het is duidelijk. Alles is nog precies hetzelfde als toen ik weg ging.

Inmiddels ben ik sinds vrijdagavond weer thuis en heb ik me in het weekend vermaakt met het kijken van baseball wedstrijden van Ashton ( die hij overigens allemaal gewonnen heeft. Trotse grote zus), afspreken met vrienden en het uitlezen van boeken.
So far, so good. Nog twee weken voor het Ă©chte avontuur begint.

Zoals in mijn vorige blogs wil ik graag afsluiten met een interessant situatie die ik heb meegemaakt waarbij ik dacht “only in Canada”.

Ik reed samen met Adrian (Canadese vriend) en Ellie ( italiaanse internationale student) naar de Tim Hortons (Canadese Starbucks maar veeeeel beter dan de echte). De weg die daar heen leidt is nooit super druk maar zowaar kwamen we in een kleine file terecht. Een paar meter verder kwam de oorzaak aan het licht. Ik zie een man zitten in de achterbak van een truck (achterklep was open) en in zijn hand heeft hij een Ă©Ă©n of andere lange (wat leek op een) hengel/waterslang waarmee hij stuk voor stuk alle planten water gaf die hier in plantenbakken aan lantaarnpalen hangen. Bij elke lantaarnpaal moest de truck dus stoppen zodat het mannetje ervan af kon klimmen om de planten te besproeien. Vervolgens klom het mannetje weer in de truck en reed de truck 5 meter verder naar de volgende lantaarnpaal. De auto’s achter deze truck (waaronder wij) moesten dus allemaal stoppen en wachten tot er geen auto van de andere kant kwam om de truck in te kunnen halen.
Files in Canada zie je weinig maar áls ze er zijn, is er tenminste wel een goede reden voor

. :’)

M’n volgende blog zal ik waarschijnlijk pas schrijven wanneer ik naar campus ga verhuizen over twee weken wanneer ik weer spannende en interessante dingen heb meegemaakt.
Dat was het voor deze keer. Tot de volgende !

PS. Op de hoogte blijven van wanneer een nieuwe blog uitkomt ? Rechts onderin kan je een emailadres invullen zodat je bij een nieuwe blog een mailtje krijgt.

Reacties

Reacties

Hanneke Ouburg

Hoi Sanne, onderweg naar een nieuwe uitdaging in het mooie Canada. Bij ons voelt Canada altijd weer als thuiskomen en dit herken ik in je verhaal. Maak er weer een supertijd van! Groetjes, Hanneke

Sanne Laagland Winder

Hoi Hanneke,
Dat gaat goed komen hoor !
Hoorde dat Sanne ook weer deze kant op komt !
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!