Sannelw.reismee.nl

Verjaardag, nieuwe vakken, Truro en wasberen in de vuilnisbak

Het is inmiddels al weer 4 weken geleden dat ik heb geschreven en ik heb er eigenlijk niet zo’n goed excuus voor ^^. Maar goed hier is ie dan toch weer.

We beginnen bij m’n verjaardag wat wel een beetje anders was dan in Nederland. In NL zou ik over het algemeen iets met vrienden of familie doen op de dag zelf maar daar was hier eigenlijk geen sprake van. Waar ik wel heel erg naar uitkeek was natuurlijk m’n pakketje openmaken die ik al een week van tevoren had gekregen. Toen ik hem openmaakte bleken er niet alleen cadeau’s van m’n ouders in te zitten maar ook van vrienden in NL wat een hele leuke verrassing was ! Na het uitpakken van m’n pakket nog lekker met m’n ouders geskypt en toen was voor mij eigenlijk m’n verjaardag wel compleet. 1 ding kan ik wel vertellen, ik heb nog nooit zoveel verjaardagskaarten gehad als dit jaar in Canada dus iedereen heel erg bedankt ! Ze hangen allemaal aan de muur.

Verder m’n nieuwe vakken. Inmiddels ben ik alweer helemaal gewend aan m’n nieuwe rooster die nog wel wat veranderd is sinds m’n laatste blog. Het vak PE11 heb ik omgewisseld voor Law 12 (rechten) en Design heb ik laten vallen (nu dus een tussenuur). Rechten was ik het vorige semester al even mee begonnen maar heb het toen omgewisseld voor biologie. Gelukkig zijn alle toetsen open boek dus ik hoef er niks voor te leren :). Physical active living is wel grotendeels wat ik had verwacht. De klas bestaat uit maar iets van 11 leerlingen waarvan 7 internationaal zijn. Dat is m’n favoriete uurtje van de dag. Daarnaast heb ik dus nog global history wat heel erg anders is dan in NL. We hebben geen boek, alleen aantekeningen en voor de laatste toets moesten we topografie leren. De leraar is ook een aparte vogel met een erg interessante mening. Volgens hem heeft de maanlanding nooit plaatsgevonden en was de instorting van de gebouwen van 9/11 niet alleen door het vliegtuig want een gebouw kan nooit in zo’n korte tijd instorten wanneer er een vliegtuig in de top van het gebouw vliegt. In ieder geval kan je interessante discussies met hem voeren maar het is dus wel heel erg anders dan m’n NL’se geschiedenislessen wat aan de ene kant leuk en interessant is maar aan de andere kant ook wel jammer en een beetje vaag.
Ook dit semester gaat niet al te moeilijk worden. Zoals eerder vermeld is law allemaal open boek zelfs het examen en voor een geschiedenis toets krijg je twee dagen van tevoren een review met praktisch alle vragen erop en dan bespreken we in de les alle antwoorden. Ik vraag me soms af hoe erg het Amerikaanse onderwijs moet zijn als het Canadese onderwijssysteem al aangewezen wordt als ‘goed’.

Verder is er eigenlijk niet heel erg veel bijzonders gebeurd. Het sneeuwt hier nog steeds, er ligt nog steeds iets van 1 meter sneeuw wat gewoon niet weggaat aangezien het steeds onder nul blijft. Ik ben nu sneeuw nu wel helemaal zat eigenlijk en het mag van mij wel warmer worden. We bereiken hier nog steeds temperaturen van -17. De sneeuw was zelfs op een punt zoveel dat ik vanuit m’n bedkamerraam (ik slaap in de kelder) niet meer naar buiten kon kijken omdat er bijna alleen maar sneeuw te zien was. Ook werden er kerkdiensten afgelast omdat de wegen te erg waren en natuurlijk school maar dat wisten jullie al. Het mag tot 25 Maart nog wel koud blijven, dan gaan we namelijk nog een keer skiën maar daarna moet het toch wel een keer warmer worden.

Afgelopen weekend ben ik met de salvation army meegeweest op een weekendje weg naar Truro. Het was een soort jeugdconferentie van de kerk. We overnachtten in een hotel en het weekend was verder super leuk. Ze vonden het allemaal erg interessant en bijzonder dat ik in Nederland woonde en op een één of andere manier op dat weekend terecht was gekomen. Hoewel het weekend heel erg vermoeiend was, heb ik wel heel erg genoten en nieuwe mensen ontmoet.

Afgelopen vrijdag werden ook alle foto’s voor het fotojaarboek gemaakt. Als je dus in een sportteam of schoolclub zat moest je op de foto voor mij waren dat onder andere: Basketbalteam, softbalteam, track and field team, yoga club, warrior workers ( de score en tijd bijhouden bij sportwedstrijden), Grade 12’s en ik zou op de foto moeten hebben gestaan van het voetbalteam maar ik had de announcement gemist omdat ik in de gymzaal was, daar baalde ik wel een beetje van. Ik ben heel erg benieuwd naar het jaarboek.

Als laatste wil ik jullie nog vertellen over een interessante ervaring die ik vrijdag avond heb opgedaan. We waren net met wat meiden uit eten geweest in de pizzeria en wachtten tot we werden opgehaald toen Sanne ineens zei:’ Ik zie iets bewegen’ ( het ging over zo’n grote, ijzeren vuilnisbak) dus Dora en ik kijken en we zagen inderdaad iets bewegen dus ik kwam wat dichterbij om te kijken wat het was,bleek het een poot van een dier te zijn die steeds uit de vuilnisbak kwam zetten. Eerste dacht ik dat het een kat was maar toen kwam er ineens een kop van een racoon (wasbeer) uit de bovenkant zetten ! Dora, Sanne en ik waren nogal onder de indruk maar de Canadese jongen die er ook bij was zei dat het dood normaal was ^^. Ik wilde er nog gauw een foto van maken maar voordat ik m’n mobiel had was de racoon alweer gevlogen dus helaas geen foto’s. Canada is en blijft een vreemd land ;).

Ik merk nu dat ik ook steeds meer de NL’se cultuur, gewoontes en eten ga missen. Ik heb hier een hele leuke tijd maar ben stiekem toch ook een beetje aan het aftellen tot ik weer terug mag naar NL. Ondanks dat ik het niet van tevoren had verwacht ben ik er toch van overtuigd dat ik later nergens anders zou kunnen wonen dan in ons oude, vertouwde kikkerlandje.

Ik zit erover te denken m’n volgende blog in het Engels te schrijven omdat het tegenwoordig voor mij bijna makkelijker is om mezelf in het Engels uit te drukken dan in het NL maar ik wil graag even van jullie horen of dat oké is of dat jullie het liever in het Nederlands lezen.

Reacties

Reacties

tante Yolanda

Heey Sanne,ik ben erg blij te lezen dat toch de kaarten zijn aangekomen, een superactie van je ouders.
Ik ben ook blij te lezen dat je daar niet gaat blijven, hoe leuk je het daar ook hebt.
Want wat is nu een familiedag zonder Sanne.......!
In het engels kan hoor, anders laat ik hem wel vertalen als het mij niet lukt om het te lezen(alhoewel ik denk ik een eind kom).
wat een ervaringen allemaal,Ron gaat Law College doen in Utrecht als hij wordt aangenomen voor deze studie anders Rechten dus dat is wel grappig van jou te lezen dat je dit vak hebt.
Vandaag schijnt hier de zon heel uitbundig en snap nu dat je de sneeuw zat bent!Heey San, nog een paar maandjes en dan ben je weer lekker in Nederland, en gelukkig lees ik dat je stiekem zit af te tellen en ik denk dat het eind sneller komt dan je denkt.
lieve groeten van ons allemaal!

O&O Diepenveen.

Rare meneer hoor, van die global lessen. Complotdenken noemen ze dat hier. Wat voor complot zit er achter dat hij daar les geeft?
Terugverlangen naar Nederland? Ik zou wel eens weer weg willen. En al die sneeuw, hier valt niks. Hoe zit dat eigenlijk met die klimaatalarmkreten?

Gerda

Hey Sanne,

Zo leuk om al je verhalen te lezen. Wat maak je toch een hoop leuke dingen mee. Toch ook goed om te lezen dat je hierdoor Nederland ook weer meer kan waarderen. Nou je bent heel erg WELKOM om weer terug te komen hoor!!!
Enne.....ik zal maar niet vertellen dat wij vanmiddag heerlijk in de achtertuin in het zonnetje hebben gezeten..(:.) Groetje Gerda en veel succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!