Sannelw.reismee.nl

Zowel leuke als minder leuke dingen.

Het is alweer drie weken geleden dat ik heb geschreven en ondertussen zijn er als altijd weer veel dingen gebeurd. Éen van die dingen is dat ik aan het begin van deze maand een nieuw gastzusje erbij heb gekregen :). Ze heet Mika, komt uit Brazilië en had het in haar vorige familie niet zo naar haar zin dus nu is ze hier bij ons. Soms is het lastig omdat haar Engels nog niet zo goed is maar het is wel gezellig en ze kan super goed koken O:)
Iets anders leuks dat ondertussen is gebeurd is halloween. In m'n vorige blog had ik al verteld over de halloween dance maar nog niet over het 'trick or treat'en. Eigenlijk is het gewoon hetzelfde als Sint-Maarten alleen hoef je hier niet te zingen. Wanneer de deur opengaat is het de bedoeling dat je 'trick or treat' zegt en dan krijgt je je snoep. Niet dat de Canadese kinderen hier nog trick or treat zeggen alleen de kleine kinderen. Maar aangezien wij als 16/17-jarige internationale studenten toch al vreemd werden aangekeken vonden wij het alleen maar heel erg leuk om met z'n allen in koor trick or treat te roepen en iedereen die de deur opendeed vond dat ook alleen maar leuk.
Trick or treat wordt geroepen omdat als je geen 'treat' geeft de kinderen dat een soort van 'toestemming' geeft om je huis te bombarderen met eieren en wc-papier. Dus vandaar de trick or treat.

Wat minder leuks was de remembrance day. Op 11 november wanneer het in Nederland een leuke dag was, was dat hier wat minder. Op 'Remembrance day worden alle gevallen soldaten in Canadese historie herdacht. In de week ervoor werden overal 'poppy's' (klaprozen) uitgedeeld om op je shirt te spelden. De poppy's zijn het symbool voor remembrance day omdat in de oorlog alhoewel het land vernield was door bommen en tanks de klaproos de enige vorm van planten/bloemen scheen te zijn die daar kon blijven leven. Het rood in de poppy's staat voor het gespild bloed tijdens de oorlogen. Op de dag zelf kregen we vrij van school en bezocht ik de lokale remembrance service. Het was mooi maar zeker in Ottawa een erg emotionele dag.

Na deze minder leuke dag schakelen we weer over naar iets leuks want na halloween wordt er meteen overgeschakeld naar kerst. Al het halloween snoep voor de helft van de prijs en de halloweenversieringen worden vervangen voor kerstlichtjes.
Gister (zaterdag 15 nov.) gingen we met alle internationale studenten naar Halifax om de 'Parade of lights' te zien. In Nederland de sinterklaasoptocht, in Canada de kerstoptocht.
Ik had van tevoren vrij hoge verwachtingen van the parade of lights want iedereen die ik erover had gehoord was er enthousiast over. Dus hoewel het buiten vroor met een paar graden en er hier en daar een sneeuwvlok naar beneden dwarrelde had ik er toch zin in. Helaas bleek de optocht niet meer te zijn dan lokale ondernemingen die met een auto vol sponsors en een paar kerstlichtjes door de straten reden. Het viel dus behoorlijk tegen en na een halfuur was ik dan ook maar snel naar binnen gegaan om op te warmen.

Voor de parade of lights hadden we de hele dag om te shoppen en in de winkels merkte je ook dat kerst eraan kwam want het was behoorlijk druk. Ik heb me ingehouden en dus geen nieuwe sneakers gekocht ( het was errug moeilijk aangezien alle Vans en Converse hier maar 40 euro zijn). Wat wel heel leuk was om te zien was dat in het midden van het shoppingcentre ze een hele grote stoel hadden staan. Weet je wel in van die Amerikaanse/Canadese kerstfilms en dan staan de kinderen in de rij om op Santa's schoot te zitten om te vertellen wat ze willen hebben? Zo'n stoel was het. Ik heb helaas geen foto gemaakt maar ik zal er wel 1 van internet plukken dan weten jullie waar ik het over heb.

Vanochtend besloot ik om naar een dienst van the salvation army (leger des heils) te gaan maar wist niet hoelaat de dienst startte. Denise belde om te vragen hoelaat het begon en ik bleek opgehaald te kunnen worden om 10 uur. Ik:'okay', Denise:' so you have 15 minutes to get ready' (het bleek kwart voor 10 te zijn -.-'. Ik moet zeggen ik heb niet veel tijd nodig in de ochtend maar om van 'in pyjama' en met 'net-uit-m'n-bed-haar' naar 'aangekleed' en 'ik-ga-naar-de- kerk-haar' te komen in 15 minuten is zelfs voor mij een uitdaging. Maar het was gelukt en ik stond netjes klaar om 10 uur. Het bleek een heel klein kerkje te zijn in vergelijking met m'n eigen gemeente in Ede. Er waren ongeveer 30 mensen. Toen ik vertelde dat m'n kerk in Nederland altijd een band had met elektrische gitaar en drums zeiden ze: 'die hebben wij ook hoor, we hebben alleen geen drummer.'
Dus je raadt het al ik heb de dienst gedrumd vandaag en vond het prachtig. Ik moet zeggen dat ik het wel spannend vond want de laatste keer dat ik gedrumd heb is alweer een behoorlijk tijdje geleden maar ik dacht ze kennen me toch (nog) niet ;).
Het leven hier brengt leuke en bijzondere dingen.

Als laatste nog wat leuke weetjes en mededelingen.
- Afgelopen vrijdag m'n eerste oefenwedstrijdje basketbal gehad en ik had geen idee wat ik aan het doen was maar ja het was dan ook m'n eerste keer, we houden de moed erin.
- De magnetronmaaltijden hier zijn inclusief brownie als toetje ( love the canadiens ^^)
- Bijna alle huishoudens hier hebben minimaal 1 schommelstoel, 'rocking chairs' genaamd.
- Voor elke hockeygame wordt het volkslied gezongen en MOET je je hoofddeksel afdoen anders wordt je errug vreemd aangekeken, soms zelfs boos ( *spreekt uit ervaring)
- Leraren geven hier bijna altijd 2 of drie verschillende vakken soms zelfs 4
- Mensen gaan hier voor max. 1 uur naar de sportschool en dan gaan ze weer weg
- T-shirt worden hier anders opgevouwen. Waar wij de mouwen naar binnen vouwen en dan horizontaal dubbel vouwen ze hier verticaal dubbel en dan horizontaal dubbel ( als je begrijpt wat ik bedoel x) )

Dus ja weer wat leuke nieuwe gewoontes geleerd.
ps. ken je iemand die geen facebook heeft maar wel mail en ze willen blog graag lezen, ik kan ook altijd mensen toevoegen aan de mailinglijst (of als je te lui bent om het zelf te doen :D )
Dat was het dan weer,
graag tot de volgende keer ( je merkt, ook al is sinterklaas niet in dit land we komen wel in de stemming hier hoor ;) )


Reacties

Reacties

O&O Diepenveen

Lijkt me interessant: Braziliaans eten , gekookt door Mika! En super dat jij bij het LdH drumt! Zullen ze heel blij mee zijn want jij bent een heel goede drummer.

Hester

Wat een leuk nieuws weer. Ik heb ook een rocking chair in de kamer, heerlijk wiebelen????, rustgevend ook.
Hier is het nog niet echt winters, dus geen sneeuwvlok????te zien.Was vergeten dat je ook nog kon drummen, ik zie je zo zitten achter het drumstel, lekker stoer. Geniet verder en alvast de beste wensen, maar je blogt vast nog voor oud en nieuw. Doen ze daar ook aan vuurwerk?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!