Sannelw.reismee.nl

Een dag uit het leven van

Blog #3

Zo daar ben ik weer. Ik weet niet precies hoe lang het geleden is dat ik heb geschreven maar ik denk dat het weer tijd is voor een nieuwe !

Mijn Canadese schoolleven heeft inmiddels aardig structuur gekregen. Ik weet de buurtsuper te vinden, ken de campus op m’n duimpje en draai m’n wekelijkse wasjes.
Maar hoe ziet zo’n dag op campus er nou precies uit ? Nouuuu zo:

Het is half 8, dinsdagochtend als m’n wekker afgaat. Ik stap uit bed en giet m’n kom vol met cereal dat uit een megadoos van 1,2 kilo komt. Nadat ik snel m’n ontbijt naar binnen heb gewerkt, trek ik m’n basketbalbroek en ‘human kinetics’ shirt aan. Er is een regel dat in alle sportlessen studenten hetzelfde shirt aan moeten hebben. Geen idee waarom maar je bent wel verplicht er Ă©Ă©n te kopen ( of 3 als je niet elke dag je shirt wil hoeven wassen). Ik pak m’n laptop en boeken voor de eerste les, trek een vest aan en schuif snel met m’n sokken in m’n badslippers (jawel, je leest het goed. DĂ© trend hier in Canada) om 10 over 8 verlaat ik m’n kamer ‘swipe’ de deur op slot en loop op m’n gemakje naar de overkant van de straat. Om precies kwart over 8 zit ik klaar voor de eerste les ‘ coaching and leadership’. Na een kort praatje en wat groepsopdrachten zijn de 45 minuten om, is de les afgelopen en moet ik door naar basketbal. Omdat er maar 15 minuten tussen de les zitten ( en de lessen nog wel eens uitlopen) is er geen tijd om tussendoor om te kleden.
Basketbal wordt gegeven door een 70 jaar oude man die al zijn hele leven basketbalteams coacht. Het is dan ook geen verrassing dat de basketbal les meer een training is dan een les en we 45 minuten bezig zijn met 3 schietoefeningen. Éen ding kan ik wel zeggen, m’n techniek is er al aardig op vooruit gegaan.
Na basketbal heb ik een gat in m’n rooster van 3 uur. Ik ga terug naar m’n kamer en begin alvast aan wat opdrachten of hoofdstukken die ik opgekregen heb of tik nog snel een opdracht weg die ik later die dag in moet leveren. De volgende les is ‘personal training essentials’ en ik heb geluk want het is een ‘labday’ wat betekent dat we zelf in beweging mogen komen. De opdracht was om als personal trainer een blinde cliĂ«nt die nog nooit enige vorm van sport heeft gedaan een pushup aan te leren en er werd meteen even bij verteld dat we deze opdracht ook op ons praktijk examen kunnen verwachten (altijd handig om te weten).
Na de lesmoet ik meteen door en prop mezelf samen met zo’n 49 andere studenten in een klaslokaal die oorspronkelijk waarschijnlijk ontworpen was voor een aantal van 25. De les duurt drie uur en gaat over gender in sport.
Dat lijkt misschien saai maar ik vind het super interessant. Er wordt tijdens de les een hoop gediscussieerd over gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de sportwereld. Heb je er ooit over nagedacht waarom vrouwen bij tennis perse een rokje aan moeten (zelfde als bij korfbal) ? Of het feit dat er nog steeds bijna alleen maar mannelijke sportcommentators zijn ? Of waarom mannelijke football players wél elke wedstrijd gecontroleerd worden op doping op onze universiteit en het vrouwelijke rugbyteam alleen bij de kampioenswedstrijd ?
Bottomline: genoeg om over na te denken tijdens deze les.
Om 5 uur is de les afgelopen en loop ik vanuit het lesgebouw meteen door naar ‘meal hall’. Dit is een soort grote kantine waar studenten kunnen eten. Veel studenten op campus hebben een ‘mealplan’ dat houdt in dat je een bepaald aantal maaltijden per week hebt. Zelf heb ik er vijf, genoeg om op weekdagen m’n avondeten van te halen. Je kunt het zien als een all you can eat restaurant. Je pakt een bord loopt langs de verschillende maaltijden en pakt wat je wil. Daarnaast is er onbeperkt drinken en een toetjesbar. De eerste keer dat ik er kwam vond ik het fantastisch ! Maar na twee dagen onbeperkt lopend buffet gaat dat er ook wel een beetje vanaf ;)
Inmiddels is het voor mij de normaalste zaak van de wereld en sla ik zélfs de toetjesbar af en toe over.
Als ik heb gegeten moet ik snel terug om me om te kleden voor de laatste les van de dag. Éen keer in de week heb ik een avondklas van half 7 tot 9. Dat klinkt vervelend maar het valt gelukkig mee. De les die ik dan heb is weighttraining dus ik zie het meer als een avondje naar de sportschool dan les hebben. Tijdens deze les leren we verschillende oefeningen en hoe we andere (potentiĂ«le cliĂ«nten als personal trainer) kunnen helpen de oefening veilig uit te voeren. Daarnaast zit er altijd een deel in waarin we zelf een circuitje uitvoeren en zetten we doelen voor onszelf op.
Om 9 uur loop ik weer naar huis en ben ik behoorlijk gaar. Een serietje netflix en dan gauw m’n bed in voor de volgende dag.

Dat was een kijkje in de drukste dag van de week. Gemiddeld op een dag heb ik zo ‘n 2/3 uur les. Dat geeft genoeg ruimte om aan school te werken en leuke dingen te doen.
De vakken die ik volg zijn bijna allemaal onderdeel van de bachelor ‘human kinetics’. Studenten hier volgen 4 jaar lang een wat ‘algemenere’ opleiding of studie en specialiseren zich daarna in een richting (bijvoorbeeld fysiotherapie, diĂ«tiek of physical education) die ook nog 2 jaar duurt.
Collegezalen kennen ze hier niet. Het grootste aantal mensen waarmee ik een les volg is ongeveer 50 studenten en die worden allemaal in een ‘normaal’ klaslokaal gepropt. De docent van die les zegt altijd ‘het mag nu misschien warm en benauwd zijn, maar over een paar weken als de temperaturen dalen, zullen jullie er blij mee zijn
.’. Ik hoop maar dat het mee zal vallen ;)
In het gebouw waar ik voor de meeste lessen zit heeft nog geen digiborden, lekker old school krijtjeborden en een uitrolbaar scherm om de beamer op te projecteren. Wanneer je nu denkt ‘nou die lopen ook een beetje achter’, dan heb je het mis want aan de andere kant hebben ze ook computer lokalen waarbij alle computers HD touchscreen beeldschermen hebben.

Inmiddels heb ik ook een week reizen erop zitten. Eind september is mijn vriend deze kant op gevlogen om me te bezoeken. Samen hebben we een week gereisd door een ander deel van nova scotia. Daar zal ik binnenkort nog een korte blog over schrijven.
As we speak zit ik midden in de ‘midterms’ een periode waarin alle vakken getoetst worden. Ik heb er al een paar gehad en ben ongeveer op de helft !

Dat was hem voor deze keer, tot de volgende !

#onlyincanada
- “Good morning guys, before you open your textbooks let’s have some cookies !” *haalt 10 zakken met koekjes uit z'n tas* docent coach and leadership.
- “Before we start our session today, my wife baked cookies for you guys last night so make sure you eat them” docent weighttraining.

Ps. Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze gerust !

O&O Diepenveen.

Boeiend en vol programma!